Het onderzoek

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: Het onderzoek

Bericht  Ini op do jan 28, 2010 2:52 pm

Hallo Kim,

Wat leuk je weer eens terug te zien! En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje Mees. Inmiddels zal hij al wel weer een stuk gegroeid zijn.

Zo te lezen gaat het nog steeds goed met Roos en dat is fijn. Ook fijn dat ze zo goed gecontroleerd wordt en dat je een kinderarts hebt getroffen, die bekend is met BE. Van alle patiŽntjes die de kinderarts heeft, zijn er dus maar 2 met BE, en dat bevestigt weer eens dat BE sporadisch voorkomt. Het andere patiŽntje telt eigenlijk niet mee omdat het een ziekte erbij of wellicht een onderliggende ziekte (kan ook taailslijmziekte zijn), en is daarmee geen 'zuivere' BE-patiŽnt. Bedoeld wordt BE zonder onderliggende ziekte als veroorzaker, al is er natuurlijk altijd wel een ziekte aan vooraf gegaan. Maar die kennen wij in de meeste gevallen niet: kun je alleen naar gissen.

Goed dat je de HA er ook naar wilt vragen. Ik vind het jammer dat ik weinig respons krijg op deze oproep.

Geniet van je beide kinderen. Leuk hoor: een jongen en een meisje!

Hartelijke groet,
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 73
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Go down

vaag

Bericht  kardon op ma feb 01, 2010 8:58 am

Hallo Ini,

Inderdaad is Mees alweer een flinke kerel en inderdaad genieten we van de kids. Het zijn zelfs nu twee jongens en een meid, want we hebben ook al een zoon van 7 (met asthma, dus longproblemen zitten wel in de familie). Ik hoop ook dat er nog meer mensen reageren, want ik ben er ook altijd heel benieuwd naar. Ik merk gewoon dat de kinderarts er weinig vanaf weet. Draait altijd een beetje om de zaken heen. Eens per jaar gaat Roos op controle in Utrecht, daar zijn natuurlijk wel meer patienten met BE, maar veelal ook met onderliggende ziektes. Ik zal daar ook nog eens vragen aan de kinderlongarts hoe vaak dit nu voor komt zonder onderliggende ziekte.
Met Roos gaat het gelukkig heel erg goed, ze is deze winter voor het eerst zonder onderhoudsdosis AB en het gaat goed. Ik wens iedereen op het forum en jou in het bijzonder ook veel gezondheid.

Hartelijke groet,
Kim

kardon

Vrouw Aantal berichten : 15
Leeftijd : 43
Registration date : 24-11-08

Terug naar boven Go down

Het onderzoek

Bericht  albert op di nov 09, 2010 11:21 am

ik wil toch graag reageren.
Als ik mijn longarts zou vragen uit zijn bestand van 3000 patienten aan te geven welke alleen bronchiectasieen hebben zou hij geeneens antwoord kunnen geven, want: vaak is er een andere longziekte van invloed, in mij geval heb ik ook een vleug astma en zelfs copd. 100% bronchiectasieen als ziekte bestaat volgens mij,als leek, vrijwel niet. Wel kan de vraagstelling zijn welk percentage van de patietenten de bronchiectasien meer dan 50% van de longziekte bevat, en zelfs dan kan het ziektebeeld na aantal jaar nog onder 50% zakken, dus zou weer nieuwe telling nodig zijn.
Wel enorm goed om bronchiectasieen onder de aandacht te brengen
Succes
Albert Laughing Laughing

albert

Man Aantal berichten : 5
Leeftijd : 55
Registration date : 09-11-10

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op di nov 09, 2010 11:53 am

Toch hebben 98% van de forumleden bronchiŽctasieŽn zonder onderliggende longaandoening.

Als de informatie over bronchiŽctasieŽn goed gelezen wordt, dan zie je dat deze ziekte ontstaat door kinderziekten als mazelen en kinkhoest, of longontstekingen in de vroege jeugd, of evt. door het inademen van giftige dampen of stoffen. Vroeger was deze ziekte wel bekend, vooral als gevolg van TBC in eerdere jaren ťn het niet inenten van kinderen tegen kinderziekten.

Dit is in elk geval bij de longartsen van de poli in ons ziekenhuis heel goed bekend.

Ons forum is alleen gericht op mensen die dus de wel heel weinig voorkomende vorm van bronchiŽctasieŽn hebben, die zonder onderliggende longziekte als oorzaak, omdat wij hiermee vaak in de kou staan.

Groet,
Ini

Laatst aangepast door Ini forumbeheer op di nov 09, 2010 2:58 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Ini
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di nov 09, 2010 2:18 pm

Hoi Ini, mijn huisarts gaf laatst aan dat hij in de praktijk (4000 mensen) 3 mensen met BE heeft. Met 1 daarvan ging het net zo als met mij ( zo-zo dus) en de ander ging het goed mee. Ik ben ervan uitgegaan dat hij BE wel als autonoime ziekte ziet, ook omdat ik eerder in het consult dat genoemd had en ik weet wel zeker dat er meer mensen in de praktijk zijn met astma of COPD rnet be. Zoals gezegd stel ik deze vraag volgende week ook nog bij de la.

Gr. Nen

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op di nov 09, 2010 2:56 pm

Bedankt Nen!

We zijn ook erg benieuwd naar de score bij jouw longarts.

Groetjes,
Ini
Ini
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud