Ontstekingsremmer in de inhaler: wat is dat?

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: Ontstekingsremmer in de inhaler: wat is dat?

Bericht  Bonne Coeur op di okt 21, 2008 8:11 pm

Ik probeer even op al jullie reacties tegelijk te antwoorden, ik weet nog niet goed hoe ik dat per stuk moet doen .

ini: Ik heb dit jaar nu al zo'n 8 kuren prednison gehad. Dit of in tabletten of infuus.
Ik heb keer op keer longontstekingen en kwam er niet vanaf vandaar het "paardemiddel" prednison
Ik gebruik bij mijn puffer een voorzetkamer .. ik heb niet genoeg kracht om het anders goed in de longen te krijgen.
Ik heb al een aantal jaren last van botontkalking dus daar hoef ik ik het in principe niet meer op te laten zal ik maar zeggen";-)
ik ben en zal altijd een kritsche patient blijven

- mireille
bedankt voor je waarschuwing, maar je zal op een gegeven moment toch iets moeten he
Ik gebruik dus al langere tijd berudual en heb nu een maandje seritide gehad zonder weinig succes .. en ga nu over op foster.. allemaal inhalators met voorzetkamer
ik heb sinds mijn 17de een combi van een spier en zenuwziekte. Ook voor deze ziekte heb ik al in de loop van de jaren regelmatig prednison gehad . Dus mijn lijf heeft kwa medicijnen al meer dan voldoende te verduren gehad ....

- yvonne
foster is niets belgisch hoor ..
verder krijg ik nu idd ab voor langere tijd als onderhoud .. omdat de ontstekingen steeds terugkwamen.
verder fluimicil voor het slijm .. maar geen vernevelaar .. dat lijkt me ook een beetje te heftig nog .. dat kan altijd nog

Ik snap dat bijna alle medicijnen onstekingen kunnen maskeren .. maar vergeet niet dat ze ze ook kunnen oplossen .. als ik echt zo'n erge onstekingen heb, dan kun je bijna niets anders meer dan dit nemen ..
Ik wil toch nog wel een paar jaar langer op deze aardkloot rondrijden ;-)
je kan een onsteking ook niet op zijn beloop laten lijkt me ..
heb ik begin dit jaar gedaan ... lag een paar weken later aan de beademing voor 3 weken in het ziekenhuis .. dus ik pas wel een beetje op nu ....

Bonne Coeur

Vrouw Aantal berichten : 47
Leeftijd : 47
Registration date : 01-10-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo okt 29, 2008 5:08 pm

Bonne Coeur schreef:Ik snap dat bijna alle medicijnen onstekingen kunnen maskeren .. maar vergeet niet dat ze ze ook kunnen oplossen .. als ik echt zo'n erge onstekingen heb, dan kun je bijna niets anders meer dan dit nemen ..
Ik wil toch nog wel een paar jaar langer op deze aardkloot rondrijden ;-)
je kan een onsteking ook niet op zijn beloop laten lijkt me ..
heb ik begin dit jaar gedaan ... lag een paar weken later aan de beademing voor 3 weken in het ziekenhuis .. dus ik pas wel een beetje op nu ....

En ik snap maar al te goed dat jij dit paardenmiddel wel moet gebruiken. Dat zal ook voor anderen gelden. En zodra je puur aan de prednison moet, zal het inderdaad hartstikke nodig zijn. Waar het mij in dit tipic om gaat, is dat het erop lijkt dat er automatisch inhalers met ontstekingsremmer worden voorgeschreven bij be-patiŽnten, terwijl het kan zijn dat zij dat helemaal niet of nog niet nodig hebben. Het ziet er zelfs naar uit dat een dergelijke inhaler de toestand verslechteren kan, omdat:
a. omdat je naar alle waarschijnlijkheid het benauwd hebt omdat je te veel slijm in je bronchiŽn hebt zitten en dat steeds goed kwijt moet zien te raken;
b. als je de bronchiŽn verwijdt terwijl ze al te wijd zijn, dan komt er nůg meer slijm in te zitten als lekker hapje voor de bacteriŽn, en
c. waarschijnlijk haalt de onstekingsremmer de bronchiewand niet eens, omdŠt die niet door het vele slijm heen kan komen, dus heb je rotzooi in je lijf wat nogeens niks doet ook.

Dit verzin ik niet, hier zijn gegevens over te vinden, die ik zal proberen te publiceren.

NB De longarts zou moeten kunnen bepalen in hoeverre deze ziekte gevorderd is dat je dergelijke middelen wŤl nodig hebt, of beter nog: je af en toe eens voorzien van een kleine prednisonkuur, wat niet zo schadelijk is als de het inhalen ervan over de jaren heen, terwijl het echt op veel meer plekken terechtkomt dan alleen in de longen, al doe je nog zo je best.

Neem ook nooit genoegen met een inhaler zonder mondstuk, want dat is een ramp.

Dit bericht was in eerste instantie geschreven n.a.v. een radiouitzendig, waarin aangekondigd werd dat er een betere verstuiving voor ontstekingsremmer was uitgevonden, en waarin bevestigd werd wat ik hierboven er al over schrijf: een klein deel komt slechts een klein deel in de longen terecht, de rest verdwijnt ergens onderweg in het slijmvlies of gaat naar de maag. Helaas kon ik die uitzending niet in dit forum zetten, omdat er diverse onderwerpen aan de orde kwamen en alles bij elkaar een uur duurde.

Nogmaals, vraag je arts: waarom die inhaler met ontstekingsremmer???

Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Onstekings remer

Bericht  Aly op di jan 27, 2009 9:37 pm

Hallo allemaal,
Of het waar is weet ik niet , maar deze avond las ik in het boekje reader,s Digest van deze maand.
dat Steroide inhalers verlagen over het algemeen de kans op voortijdige sterftemet 42 procent , waarschijnlijk dankzij hun ontstekingsremmende eigenschappen.Dat meld Nurse'Health Study.
Dit wilde ik jullie niet onthouden.
hartelijke groet Aly. :uur:

Aly

Vrouw Aantal berichten : 580
Leeftijd : 82
Registration date : 22-04-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op wo jan 28, 2009 10:27 am

Hallo Aly,

Het artikel dat jij gelezen hebt, zal gaan over longziekten in het algemeen, terwijl BE een bijzonder gevalletje is. Ik kan me voorstellen dat mensen met Astma en COPD vooral een ontstekingsremmer moeten gebruiken.

In de onderzoeken naar het nut daarvan bij BE werd grote twijfel uitgesproken. Ons probleem is nl. dat de ontstekingsremmer in veel gevallen niet de wanden van de bronchiŽn kan bereiken, vanwege de slijmophoping. De volgende keer dat ik mijn la bezoek (spoedig) zal ik hem vragen waarom hij mijn expliciet geen ontstekingsremmer wil voorschrijven, me er zelfs vanaf gehaald heeft. Daar zal hij vast zijn redenen voor hebben en ook ik heb zo mijn twijfels.

Mocht ik klachten hebben en is er op de longfoto onrustig weefsel te zien, dan krijg ik een lichte stootkuur prednison, maar dat is nog niet voorgekomen. Hoewel ik er niet van houd om prednison te moeten slikken, lijkt mij dit toch een betere methode dan iemands longen constant te besproeien met een prednisonachtig middel, waardoor deze juist verzwakken: de bronchiewand wordt geval dunner op plaatsen waar niets aan de hand is (denk maar eens aan wat prednisonachtige smeerzalf doet, wanneer je het op je huis moet smeren). Mijn fysiotherapeut die me zou helpen bij het leren slijm ophoesten, was blij dat ik geen prednisonlongen had, want dan hoefde ze niet zo voorzichtig met mij te zijn.

Maar al met al, zal ik niemand afraden om ontstekingsremmer te inhaleren die dat al jaren doet: je weet maar nooit wat dan de gevolgen kunnen zijn. Dit is wel een overweging waard voor beginners: kun je zonder, dan maar liever niet.

Lieve groetjes,
Ini
Ini
Admin

Vrouw Aantal berichten : 2074
Leeftijd : 73
Registration date : 09-04-08

http://picasaweb.google.com/vinedor

Terug naar boven Go down

Reactie op inhalers met corticosteroiden en prednisontabletten zonder AB

Bericht  Gast op wo sep 15, 2010 9:11 am

Ook weer een heel interessant topic! Ik smul van alle info die ik hier krijg en het zet mij aan het denken...
Ik ben afgelopen december 2009 na een longontsteking op AB niet goed opgeknapt. Helaas vond de ha het niet nodig om een sputumkweek in te sturen toen ik het bij hem inleverde met gifgroen sputum erin (het potje en briefje van de la gekregen) omdat op dat moment de koorts weg was. Onzin natuurlijk en de la vond het heel jammer toen ze het later hoorde. Maar dat terzijde, ik richt mij wat dat betreft alleen nog op de la. Maar echt ziek en zieker ben ik eigenlijk geworden toen ik twee prednisonstootkuren en later een onderhoudsdosering heb gekregen zonder AB. Nu snap ik dat dus volkomen. Ik heb altijd heel veel slijm in mijn longen, maar nu was het maanden groen en smaakte heel vies (een vies praatje eigenlijk, maar iedereen hier snapt wel wat ik bedoel...). Voor mezelf had ik al besloten ip. geen prednisontabletten meer te nemen, omdat het een lastige bijwerking voor mij had op mijn gedrag- ik heb weken nauwelijks kunnen slapen en draafde volkomen door; op zich was het heerlijk om weer eens ouderwets energie voor tien te hebben, maar het was natuurlijk roofbouw waar ik de rekening dik voor gepresenteerd heb gekregen- maar zoals ik het nu begrijp heeft de bacterie lekker zich lekker kunnen vermenigvuldigen, geen wonder dat ik niet opknapte!!! Als dit niet gebeurd was was ik nu wrs. nog aan het werk...wat erg. Deze maandenlange durende ontsteking waar ik niet van opknapte was wel de aanleiding voor de la om de hoge-resolutie ctscan te doen en nu ik dus de diagnose heb zal dit wel niet meer gebeuren, maar toch....

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op wo sep 15, 2010 9:29 am

Hoi Nen,

Hoe ziet je sputum er nu uit? Als het nog een kleurtje heeft (groen of geel en niet helder wit) dan alsnog een sputumkweek vragen en dan vooral een uitgebreide, want augmentum pakt vaak alleen de reguliere bacteriŽn aan, en jij zou een bijzondere kunnen hebben.

Groets,
Ini

Laatst aangepast door Ini forumbeheer op wo sep 15, 2010 2:31 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Ini
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Lilian moderator op wo sep 15, 2010 2:01 pm

Hoi Nen,

Altijd een sputumkweek en de gevoeligheid laten bepalen als je jezelf niet goed voelt, zo kun je de bacterie gelijk goed aanpakken.
Ik vind het nogal wat dat je destijds bent afgekeurd en voel met je mee, maar misschien is er nog hoop nu je de juiste diagnose hebt.

Groetjes Lilian
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 901
Leeftijd : 53
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Josephina forumbeheer op wo sep 15, 2010 2:19 pm

Hoi Nen

Als je je sputtum niet vertrouwt moet je altijd contact op nemen met een la (longarts) of lvpk(longverpleegkundige).Ook al heb je geen koorts soms is er toch echt iets aan de hand hoor bij verkleurd sputtum.Mijn la en lvpk nemen altijd meteen een sputtum kweek en routgen foto.Ik krijg dan ook al meteen een ab kuur.Als dan de uitslag komt kunnen ze de kuur aanpassen aan de bacterie.Hoe langer je wacht hoe erger het wordt is mijn ervaring.

Ik vond vroeger altijd dat ik zeurde ik liep ook altijd langer door dan nodig was omdat ik dacht dat ik zeurde.Maar mijn ervaring is wel dat je zelf het beste weet hoe jou lichaam functioneert.Daar moet een la naar luisteren,En dan moet hij ook meteen aanpakken.Gelukkig heb ik nu een goede la en lvpk deze reageren meteen als ik bel ik kan altijd meteen terecht.

Wat je zegt over een vies praatje.Dat is mischien wel zo maar als ons sputtum vies is zijn wij ziek het is gewoon echt een infectie van de longen toch.......Het is gewoon voor ons zodat we soms ook gewoon nog door lopen ook al is het vies.Raar eigenlijk......

Sterkte

Groetjes Josephina
Josephina forumbeheer

Vrouw Aantal berichten : 1171
Leeftijd : 56
Registration date : 08-06-10

Terug naar boven Go down

Bericht  Lilian moderator op wo sep 15, 2010 3:48 pm

Hoi Josephina,

Gekleurd slijm wil niet altijd zeggen dat je direkt een infectie hebt. Ik heb altijd groen sputum wat smerig smaakt,maar ik heb dan ook een vaste bacterie die dit veroorzaakt. Dus als je je goed voelt, hoef je niet altijd een kweek af te nemen.

Groetjes Lilian
Lilian moderator

Vrouw Aantal berichten : 901
Leeftijd : 53
Registration date : 10-06-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo sep 15, 2010 8:46 pm

Bedankt voor het meedenken, maar mijn sputum smaakt niet meer vies en is weer doorzochtig, dus dat is wel oke. En ik heb idd, een potje in huis met labbriefje en regel alles voortaan via de la. Een kapitein op een schip is beter!

Gr, Nen

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op do sep 16, 2010 9:52 am

Fantastisch, zo sla jij de ha mooi over, dat heb ik ook geleerd. Die ha van mij heeft niet eens een potje voor het sputum, dus zal ik dat ook eens scoren bij de la.

Mooie uitspraak van die kapitein. Je moet die kapitein hebben die het meeste verstand van koersen heeft.

Groetjes,
Ini
Ini
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Josephina forumbeheer op do sep 16, 2010 2:37 pm

Hoi....

Ja zeker de kapitein (La) weet alles het beste.Als het nou niet lukt kan je het altijd via de longverpleegkundige (lvpk)doen.

Nee Lillian dat weet ik dat het niet altijd een infectie is als je slijm gekleurd.Je hebt dan ook vaak koorts enz.....
Maar ik bedoel eigenlijk als je het zelf niet vertrouwd kan je het beter even laten controleren.Het kan zomaar een andere bacterie zijn die in je longen zit.Liever een keer voor niets dan te laat gecontroleerd Toch.

Mijn sputtum is trouwens ook altijd gekleurd.Het is geel met groene bolletjes.Mijn longarts zegt dat die groene bolletjes eiwitten zijn die ik uitspuug.Zo is de sputtum bij iedereen anders.Dus als je daar verandering in ziet en niet vertrouwt,kan je beter een sputtum kweek laten maken.

Het is trouwens ook altijd handig als de la een rountgen foto maakt want daar kan hij ook vaak wel zien dat het niet goed is.Hij vergelijkt de foto dan met de vorige.

Dat is mijn ervaring met mijn longarts.

Groetjes Josephina
Josephina forumbeheer

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op vr sep 17, 2010 8:31 am

Ja en de tip die ik hier elders gelezen heb hou ik er ook in. Bij twijfel of er een kuur nodig is een bloedbeeld laten bepalen. Idd. stijgen je crp en de leuco's als eerste bij een infectie, de BSE holt daar achter aan en blijft ook langer hoog (als je eigenlijk de infectie al overwonnen hebt). Daar ben je dan trouwens wel vaak heel moe van.
Samen komen we er wel, heb ik door!

Nen

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Ini op vr sep 17, 2010 8:49 am

Jij haalt ook alles uit het forum wat er te halen valt, Nen. Geweldig!

Het probleem hierbij is dat het te lang duurt voor je bloedbeeld bepaald is. Misschien heb je ook gezien dat je cito kunt laten prikken, dan heb je dezelfde dag al de uitslag. Alleen moet de arts daar toestemming voor geven. Met mijn ha kan ik die afspraak helaas niet maken. Het zal wel weer te duur zijn en zij vind het ook nog eens niet nodig. Dus goede afspraken maken hierover met de la lijkt mij het handigst.

Groetjes,
Ini
Ini
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Josephina forumbeheer op vr sep 17, 2010 11:12 am

Hoi Ini

Ja gewoon met naar de longarts.Als deze geen tijd hebt dan vraag je de longverpleeg kundige die speelt het sowieso door naar je longarts.Gewoon doen.

Groetjes Josephina
Josephina forumbeheer

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: