Ontstekingsremmer in de inhaler: wat is dat?

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Ontstekingsremmer in de inhaler: wat is dat?

Bericht  Gast op wo okt 08, 2008 5:57 pm

Het klinkt simpel, want dat die erin zitten, weten we allemaal en we hebben er baat bij. Maar als wij goed de bijsluiter hebben gelezen en de naam van het middel dat de ontstekingen in toom houdt intoetsen in een website (die ik later bij dit bericht zal zetten), dan kun je lezen dat alle namen hetzelfde middel betreffen, nl. bijnierschorshormoon ofwel corticosteroÔden. Daarom moet je ook goed je mond spoelen als je het geinhaleerd hebt. Maar het komt ook op andere plekken terecht dan alleen de mond, passeert onderweg vele stations waar het kan blijven kleven voor het in de longen terecht komt. Zo gaat er ook een deel naar de maag, zodat wij over langere tijd toch een behoorlijke portie van dit middel dat wij niet zo graag slikken, binnen krijgen. Dat is dus niet zo goed voor de botontkalking in het algemeen. Tot zover een deel van een radioboodschap die mij ter ore kwam, maar dat is helaas al wat langer geleden, zodat ik hier geen link meer kan plaatsen. Dus eigenlijk is dit bericht niet mooi te verifiŽren op het moment en had het hier ook eigenlijk nog niet mogen staan. Maar ik zorg wel dat ik wat info hierover boven tafel krijg. Het voornaamste dat uit de uitzending naar voren kwam, was dat er een inhaler was ontworpen waarbij minder hormoon op de verkeerde plekken terecht komt.

Dit is dus een van die dingen die je van je arts niet te horen krijgt. Je hebt natuurlijk ook weinig keuze: je moet het middel gebruiken. Maar men zou een waarschuwing kunnen geven ervoor, zodat wij goed op onze botmassa zullen letten, nu en in de toekomst.

Groet,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Re ontstekingsremmer

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 10:50 am

Hoi Ini,

Las in de bijsluiter van symbicort dat de ontstekingsremmer die daar in zit budesonide heet.
Maar ben nu toch maar aan de calcium met vitamine d3 gegaan.
Je weet maar nooit,

Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Re: Ontstekingsremmer in de inhaler: wat is dat?

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 10:58 am

Hallo Ineke,

Hoe ze het beeste ook noemen, het is altijd een onstekingsremmer die gemaakt is van bijnierschorshormoon. Maar ik zal eens de site opzoeken waar je info over allerlei geneesmiddelen kunt vinden, zodat jullie zelf ook kunnen bekijken wat er in je stuff zit. Meestal staat het trouwens toch wel op de verpakking of de bijsluiter.

Ik zie trouwens dat mijn man ook symbicort gebruikt, en ik heb vorige week de bijsluiter nog staan te lezen, juist voor dit artikel. Er zit inderdaad corticosteroÔden in. Dus is het zťker goed om extra calcium te gebruiken.

Groetjes,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op di okt 14, 2008 11:24 am

Hoi Ini,

In de ontstekingsremmende inhalers EN in de gecombineerde inhalers( luchtwegverwijders + ontstekingsremmers) zitten altijd die hormonen. Als je 2 dd puft dan krijg je als het goed is niet zoveel binnen dat het dezelfde schade kan geven als wanneer je bv prednison slikt. Wel hebben die hormonen dus vervelende bijwerkingen: dunnere huid, veranderding evenwicht goede/slechte bacterien, botontkalking, remming vd groei (bij kinderen). Wat extra kalk bijslikken, vooral voor vrouwen, kan zeker geen kwaad.

Van de inhalers waar een luchtwegverwijder in zit kun je ook klachten krijgen die niet verteld worden bij het starten. Sommige mensen krijgen (nachtelijke) spierkrampen , bv benen. Hartritmestoornis door laag kalium, of opgejaagd gevoel. Vooral als je de puffers meer dan 4-6 dd gebruikt.

Goed om nog eens je bijsluiters door te lezen, soms staat er iets in wat je niet (meer) wist. Of om de site www.farmacotherapeutischkompas.nl te lezen.

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Vrouw Aantal berichten : 283
Leeftijd : 42
Registration date : 16-05-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 11:43 am

Yvonne moderator schreef: Van de inhalers waar een luchtwegverwijder in zit kun je ook klachten krijgen die niet verteld worden bij het starten. Sommige mensen krijgen (nachtelijke) spierkrampen , bv benen. Hartritmestoornis door laag kalium, of opgejaagd gevoel. Vooral als je de puffers meer dan 4-6 dd gebruikt.

Ik heb 4 maanden seritide gebruikt, en dat waren vooral mijn klachten. Ik heb een hele tijd moeite gehad om te kunnen slapen. Toen dat uiteindelijk weer gelukt was, werd ik van het middel afgehaald. Ik hoorde trouwens bij de apotheek een man dezelfde klachten uiten.

De rest van wat je schrijft klopt inderdaad. Het gaat er niet dat je veel tegelijkertijd naar binnen krijgt, maar veel door de jaren heen en dan niet alleen in de longen helaas. Zie het bericht waarmee ik dit topic startte.

In elk geval bedankt voor de link, die had ik even niet paraat. Die moet op een duidelijke plaats in het forum komen denk ik zo.

Groet,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Mireille mod. op di okt 14, 2008 1:18 pm

Hallo lieve mensen

Wat corticosteroÔden betreft kan ik wel en boekje over schrijven.
Toen ik 16 was (1963 toen nog vrij nieuw) kreeg ik dit van de huisarts. (is nu reeds gestorven) en dat is voor mij een ramp geweest.
Ben niet meer gaan groeien (ben maar een 1.48 groot) en heb ernstige osteoporose.

Toen ik 6 ŗ 7 jaar later in het buitenland werkte, kreeg ik daar van een plaatselijke dokter de gevaren te horen, ik heb het hier niet over puffers, die bestonden toen nog niet.

Toen ik er vanaf wilde, begon pas mijn calvarieberg, je zit er erg aan vast, dat moest geleidelijk gebeuren maar dat lukte zomaar niet, mijn bloeddruk tuimelde naar beneden en ook mijn gewicht, ik was een vrak, het heeft mij bloed en tranen gekost om er zonder te kunnen leven, zelfs mijn toenmalige dokter zei dat het mij nooit zou lukken. (negativisme troef)

Maar na enkele jaren zoeken via alternative geneeswijzen ben ik er uiteindelijk vanaf geraakt.

Het probleem bij deze middelen is dat er een gevaar bestaat dat je een infectie krijgt zonder dat je het weet, en dus geen ab neemt, dit zeg ik speciaal voor de jonge personen onder ons.
CorticoÔden kunnen bepaalde symtomen verdoeselen.
Het is goed in acute toestanden, maar men mag het niet dagelijks gaan gebruiken. Nogmaals heb het niet over puffers hť, ook die zo weinig mogelijk gebruiken.
Dit alles ter info.

Groetjes
Mireille

Mireille mod.

Vrouw Aantal berichten : 121
Leeftijd : 70
Registration date : 03-06-08

http://aime.de.graeve@pandora.be

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 3:46 pm

Hallo lieve Mireille,

Het heeft jou ook niet meegezeten in het leven. Zo ontzettend jong al zo lopen tobben, en wat je er dan van over hebt gehouden. Afschuwelijk verhaal ook over dat afkicken meis. Ik heb al eerder gemerkt dat je vertrouwen waar het dokters betreft, beslist gering is. Weet je, rond die jaren deden ze met geen enkel medicijn erg voorzichtig lijkt het wel als ik zo de verhalen eens hoor. Ik zal ze de forumgenoten verder maar besparen, het is zo al erg genoeg wat jij beschrijft. Ik vraag me af in welke hoeveelheden jij dit middel te slikken hebt gekregen, maar het is sowies een vreselijk middel dat infecties ook nog eens maskeert. Yvonne weet er over mee te praten, omdat zij eerst met prednison (corticosteroÔden) behandeld is, toen ze van nog geen be afwisten bij haar. Dit staat trouwens wel op de bijsluiter. Tegenwoordig wordt bij mijn la-afdeling ab + prednison voorgeschreven en zo gek krijgen ze mijn nou net niet. Ik laat de prednison wel staan, vind de ab-kuur al belastend genoeg. Gelukkig hoef ik ook geen puffers te gebruiken en daarmee schijn ik een van de weinigen in dit forum te zijn. Het is dat ik zojuist weer 'lekker' wat slijm heb op moeten hoesten, en af en toe flink pijn kan hebben, anders zou ik denken dat ik geen be had. Ik ben een van de geluksvogels in dit forum die er toch minimaal last van hebben.

Veel liefs van mij,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Re Ontstekingsremmer

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 4:54 pm

Hoi, Yvonne,

Je schreef over nachtelijke spierkrampen,
Iedere nacht wordt ik wel 1 of 2 keer wakker met kramp in mijn benen.
Ook heb ik af en toe dat mijn hart even snel klopt.
Dan gebruik ik de symbicort maar 2x per dag. Wel de 400/12.
Moet het elke dag gebruiken om een ontsteking te voorkomen, en mijn
luchtweg open te houden vanwege astma. Ben namelijk vaak kortademig.
Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di okt 14, 2008 5:44 pm

Heb jij ook astma Ineke? Je kunt van be. namelijk ook behoorlijk kortademig zijn.

Groetjes,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Re kortademig

Bericht  Gast op wo okt 15, 2008 7:33 am

Hoi Ini,

Heb een onderzoek gehad waarmee ze je stofjes laten inademen die in de lucht kunnen voorkomen,
hierbij werd ik steeds kortademiger. De longarts zei dat ik ook astma had en steeds terugkerende bronchitus.
Als ik maar verkouden raak krijg ik al bronchitus. Hij noemde het chronische bronchitus.
Heb nog gevraagd aan hem toen er b e geconstateerd was, of ik dan alleen b e had en de rest niet,
maar helaas, onderzoek heeft uitgewezen van wel. Mijn longen zijn uiterst gevoelig voor wat dan ook.
Ben gelukkig niet allergisch voor stofjes e.d. Toch nog iets goed.

Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op wo okt 15, 2008 8:53 am

Hallo Ineke,

Dus astma en ook nog chronische of terugkerende bronchitus erbij. Als je dat al lang hebt dan zou dat juist de oorzaak voor be kunnen zijn, hoewel dat niet altijd zo hoeft te gaan. Moeilijk te zeggen dus. Maar ik zou in jouw geval niet meer durven stellen dat je be hebt als autonome ziekte, dus zonder onderliggende ziektes, zoals in de aankondiging van het forum staat. Daardoor begin ik nu ook te twijfelen aan je symtptomen eerlijk gezegd. Mijn man heeft astma en dan heb je sowieso al ontstekingen en die hoest ook wel groen slijm op. Alleen niet in de hoeveelheid waarin ik dat doe. Ik dit graag aan Yvonne voorleggen, zodat wij er nog eens goed over kunnen nadenken. Volgens mij kan bronchitus ook verhoging geven dus wordt het zo wat ingewikkeld voor ons om reaties te geven. Vraagje: hoest jij veel slijm op? En hoe vaak heb jij een ab-kuur nodig voor een longinfectie?

Groet,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Re: ontstekingsremmer

Bericht  Gast op wo okt 15, 2008 11:33 am

Hoi Ini,

Hoestte vroeger zo een beetje de hele dag door, en ongeveer 3x per jaar bronchitus. Heb ook wel een keer
2 weken later weer bronchitus gekregen.
Dan kreeg ik een ab kuur en prednisolonkuur.
Sinds ik een aanpassing op de medicatie heb gekregen hoest ik niet veel meer, wel s`morgens
veel slijm in mijn keel.
De laatste keer dat ik bronchitus had was in maart, en die was vlak na de ab kuur.
Deze is vanzelf weer over gegaan met symbicort en de slijmoplosser.

Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op vr okt 17, 2008 7:33 am

Hoi Ineke,

Van de symbicort kun je zeker ook die spierkrampen krijgen. Ik zou het zeker eens met je arts overleggen, misschien reageer je op een ander middel minder. Heb je weleens geprobeert om alleen een inhaler met ontstekingsremmer te gebruiken....wordt je dan benauwd ? Veel astam pt gebruiken alleen een ontstekings remmer en dan voor nood Ventolin (dit is een verwijder die binnen 10 minuten werkt en dan gedurende 4 uur).
Tja en de astma en de chron bronchitis in combinatie met b.e. Ik vind het een beetje het kipen het ei verhaal.
Ik heb mijn 1e longontsteking op mijn 14e gehad, daarna aan de hand van allergie testen e.d te horen gekregen dat ik allergisch was voor huisstofmijt, medicatie ervoor gekregen (tab, inhaler, neusspray) en klaar. Iedere keer dat ik weer ontstekingen kreeg, was het al gauw: tja chronische bronchitis door je allergische astma. Ik werd ook allergisch voor katten erbij. Nou ik heb dus al die jaren lopen tobben, spray'tje hier, pilletje daar voor de allergie. Tot ik dus in dec vorig jr te horen kreeg dat ik b.e heb. Ik hoefde direkt vd longarts geen aller med meet te gebruiken, want de hoest en ontstekinge kwamen vlgs hem echt vd b.e. Ik gebruik nu enkel nog een antihistamine tabl als ik bv iets stoffigs ga doen....en het gaat goed ! Er wordt gewoon te vaak medicatie voor geschreven en nooit meer gekeken of je zonder kan.
Ik weet dus ook niet wat ik eerst had. HAd ik altijd al b.e. (er is immers nooit eerder naar gezocht, ook nooit een scan gehad). Of heb ik b.e. door alle ontstekingen ? Ik neig een beetje naar het idee dat ik altijd al b.e. heb gehad, in iedergeval na mijn 1e longontsteking. Ik geloof nl niet dat ik zulke ernstige onstekingen vd allergische astma kreeg. Nu ik geen allergie med meer lsik, merk ik geen verschil.

Krijg je elk jr een longfunctie test ? Doen ze dan ook een zgn reversibiliteitstest bij je (dit is een test om te kijken of je astma hebt en of je een luchtwegverwijder nodig hebt). Deze test gebreurd tijdens de longfuntie test, na blazen zonder medicatie (ook niet thuis ingenomen) krijg je ventolin en dan 15 minuten wachten en dan dezelfde test opnieuw. ADan wordt er gekeken of er een verschil van meer dan 10% is van de ingeademde lucht in de 1 sec. Met andere wrd...was je zo benauwd dat de medicatie geholpen heeft. En als de medicatie geholpen heeft dan kan je astma hebben. Ben je benauwd en helpt de med niet, dan heb je geen astma.
Astma is nl een omkeerbare longziekte, dwz met medicatie hoef je geen klachten te hebben van benauwdheid. De benauwdheid rust op spasme en niet op beschaging.
Wellicht heb je de kortademigheid door longschade (vd be of roken), of door een actieve ontsteking. Of kortademigheid door slechte conditie, overgewicht er zijn een hoop oorzaken voor kortademigheid.

Heel technisch verhaal, maar wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, neem niet zomaar voor lief dat je en astma, chron bronch en b.e. hebt. En de daarbij behoordende med en hun bijwerkingen.

Groeten Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op vr okt 17, 2008 7:41 am

Hoi Mireille,

Jij hebt wel een pech gehad zeg met al die medicatie en de schade die ze aangericht hebben.
Het is een heel bekend verschijnsel dat kinderen niet meer verder groeien als ze bv predison krijgen.
Het is een wondermiddel, maar heeft wel zijn tol.
Ik kreeg tijdens een longontsteking prednison( zonder ab erbij) en als ik die tab innam voelde ik me zo opknappen, totdat ze uitgewerkt waren....dood en dood ziek was ik, ik had dus alleen alle ozo belangrijke symptomen gemaskeerd en de ontsteking had in alle tijd gehad om zich lekker te versprijden. En lag daarna gelijk in het ziekenhuis aan alle toeters en bellen met 2 iv antobiotica. De huisarts wist niet dat ik longontsteking had omdat er zo weinig te horen was.....weer dat bekende verhaal van het vastzittende slijm.

Wel van geleerd dus.....b.e. pt mag alleen predinson samen met een anitbiotica, anders groeien de bact gewoon door !

GRoeten Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op vr okt 17, 2008 11:54 am

Hoi Yvonne,

Mijn eerste longontsteking had ik toen ik 7 maanden oud was.
Ze hebben in januari de test met stofjes gedaan en werd erg kortademig, met de ventolin knapte
ik weer op. De allergietest op de huid was goed.
Heb dus wel astma, maar geen allergie.
Puur last van stoffen als rook en mist dat in de lucht hangt.
Ja , de keren dat je huisarts dacht dat je bronchitus had, kunnen dus ontstekingen geweest zijn van de be.
Heb geen copd, en heb ook nooit gerookt.

Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op vr okt 17, 2008 6:57 pm

Hoi Ineke,

Het kan best zo zijn dat je dagen zonder een luchtwegverwijder zou kunnen zonder last van benauwdheid te krijgen. Als je zo'n last hebt van de krampen zou je kunnen proberen om een pufje met enkel ontstekingsremmer (die niet die bijwerkingen hebben)te vragen en een pufje Ventolin. De Ventolin kan je dan naar behoren gebruiken (max 6 dd) en misschien heb je het wel weinig nodig, niet eens dagelijks, maar alleen als je met die stoffen in aanraking komt.

Groeten Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op za okt 18, 2008 12:28 pm

Hoi Yvonne,
Voorheen had ik een aparte ontstekingsremmer en een aparte luchtwegverwijderaar.
Deze heeft de longarts veranderd in symbicort en sindsdien hoest ik bijna niet meer.
Heb al een paar dagen alle medicatie laten staan, en heb geen krampen meer.
Moet nu wel weer aan de med, anders gaat het straks niet goed.
Was om even uit te proberen.
Heb het bij de laatste controle wel aangegeven, maar er is niet op gereageerd,
net als mijn laatste vraag via email aan de longverpleegkundige maandag.
Nog geen reactie op gehad.

Groetjes Ineke

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op ma okt 20, 2008 9:33 am

Hoi Ineke,

Moeilijk is het dan he, of hoesten of krampen....Ik zou het zeker nog eens bespreken en niet weggaan voor je een bevredigend antwoord hebt. Wellicht is er een andere combinatie-inhaler die minder klachten geeft bij je. Ik weet zo niet of er eentje is die minder bijwerkingen zou hebben. Je weet nu zeker dus dat de krampen van de inhaler zijn, dus de arts kan er niet meer omheen. Goed dat je het getest hebt.

Wat lastig dat je ook maar geen antwoord krijgt van de longverpleegkundige...wat dat betreft is bellen toch net iets handiger vind ik zelf, een mailtje wordt zo snel op de grote hoop gedaan.

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Bonne Coeur op ma okt 20, 2008 2:20 pm

Ik heb nu 4 weken seritide gebruikt en een flutter ( pep)
De longarts wilde me chronisch aan de prednison, maar omdat ik daar ziek van wordt en heel dik
( ben al 15 kilo in een half jaar aangekomen van de predsison) heb ik dat geweigerd te doen.
Door de gewichtstoename heb ik nog meer moeite met ademen omdat mijn mag dan in de weg zit bij goed te kunnen ademen. Ik kan namelijk door mijn spier/zenuwziekte alleen nog maar via de longen of flanken ademen.
Besloten is nu dat ik voorlopig antibiotica ga slikken met seritide en die flutter(pep).
Nu ben ik vandaag terug geweest en gezegd dat ik niet het idee had dat de seritide wat deed, en nu ga ik over op foster.

Zijn dit bekende behandelmethodes ?

en wat zijn dingen waar ik voor uit moet kijken ?
Behalve de botontkalking wat ik hier net las .. die heb ik al .. dus

Bonne Coeur

Vrouw Aantal berichten : 47
Leeftijd : 47
Registration date : 01-10-08

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op ma okt 20, 2008 3:59 pm

Hoe lang heb jij prednison geslikt en waarvoor precies? Ik schrik hier gewoon van! Ook van wat het met je gedaan heeft. Als je me nu zou vragen of dit een gebruikelijke behandeling is, dan zou ik zeggen: ik heb dat nog nooit ergens gelezen en zeker niet in dit forum.

Ga je een langdurige lage dosering abibiotica slikken? Dat is wel een gebruikelijke methode, maar alleen als je bijna doorlopend last hebt van bact. infecties, en dan nog lopen de gemoederen in dit forum erover uiteen. Ergens wordt dit beproken, maar ik weet zo snel niet waar. Vervelend wel dat Seretide niet aanslaat. Het middel foster dat je nu noemt, ken ik niet, dus is ook in dit forum niet genoemd. Misschien dat Yvonne, onze medische deskundiger er iets over kan vertellen, als zij weer langskomt (het is herfstvakantie, dus kan het misschien wat late in de week zijn). Je kunt wel informatie hierover opzoeken bij het Farmacotherapeutisch Kompas (een betrouwbare site).

Klik Farmacotherapeutisch Kompas

Het is goed dat je argwanend bent. Vooral vol blijven houden Wink

Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Mireille mod. op ma okt 20, 2008 7:14 pm

Hallo Bonne

Ik kan je alleen maar waarschuwen bij het gebruik van corticoÔden, het gevaar is als je het te lang gaat nemen je niet meer zonder kan. Heb je een toestel voor te inhaleren of vernevelen ?
Foster is een glucocorticoÔd.
Je vertelde ook over een spierziekte of iets met je zenuwen, heb het niet goed begrepen, kun je daar iets meer over vertellen ?

In de hoop dat je de juiste behandeling mag vinden, wens je veel sterkte.
Groetjes
Mireille

Mireille mod.

Terug naar boven Go down

Bericht  Yvonne moderator op ma okt 20, 2008 8:47 pm

Hoi Bonne,

Foster ken ik nie, het is denk ik een belgische benaming? Mireille noemt het een glucocoirticoid en dat klinkt toch weer naar net zoiets als prednison. In iedergeval met hormonen. Of is het een inhaler ? Ik zou het eens moeten opzoeken op belgische sites.
Ik heb slechte ervaring met prednison omdat het de onstekingssyptomen maskeerd, je merkt dus niet hoe erg je ziek bent als je een hevige ontsteking hebt en hebt dan dus de kans dat er mee door blijft lopen. Ik zou je arts eens vragen naar zijn idee om een cortico-kuur te geven.
Andere bekende behandelmethodes zijn, antibiotica in een (lichtere) onderhoudsdosering gedurende langere tijd (maanden tot jaren). En de vernevelaar, te gebruiken met slijmverdunner en bronchieverwijder.

Groetjes Yvonne
Yvonne moderator
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di okt 21, 2008 9:27 am

Nog een interessante link over het gebruik van Foster. Deze is van het forum van het Astmafonds en er wordt ondermeer door een deskundige antwoord gegeven.

Klik Astmafonds

Gebruik jij een voorzetkamer?

Groet,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Mireille mod. op di okt 21, 2008 11:45 am

Hallo Bonne

Over 'Foster' kan je alles vinden op www.farmacotherapeutischkompas.nl
Het is een inhaler, terwijl 'Prednison' tabletten zijn. Maar het is zoals Yvonne reeds schreef: het kan ontstekings
symtomen maskeren, en dan worden de longen zieker zonder dat je het weet. (zo is het bij mij verlopen)
Vandaar mijn waarschuwing.

Groetjes
Mireille

Mireille mod.

Terug naar boven Go down

Bericht  Gast op di okt 21, 2008 12:06 pm

Het holt de verkeerde kant uit met dit topic!! Het gaat al lang niet meer over de introductie. Lees alsjeblieft het eerste artikel. Daarin staan de gevaren van inhalers genoemd, die allen corticosteroÔden (dure naam voor bijschildklierhormoon) genoemd worden.

Maar wij hebben geen keuze, wij moeten wel een ontstekingsremmer nemen, evenals de astmapatiŽnt. Dus voor welk middel van welke naam je ook kiest, het blijft allemaal hetzelfde. Het risico voor botontkalking is bij de inhaler beduidend minder dan dat je prednison moet slikken. De hoeveelheid is veel kleiner en gaat rechtstreeks naar je longen al bijft er onderweg wel wat plakken (zie intro-artikel). Het effect van botontkalking ontaat pas na een lange termijn, na jaren en jaren, en dat kun je opheffen door voldoende kalk en kalkrijk voedsel tot je te nemen en goed je mond te spoelen en te gorgelen. Natuurlijk kon je beter niet aan zo'n middel gaan, maar we hebben toch geen keuze !! Bovendien is het me niet duidelijk of het om een inhaler gaat of dat het via de voorzetkamer in de longen wordt gebracht.

Nogmaals Bonne Coeur, de middelen die je nu voorgeschreven krijgt, zijn gebruikelijk als je herhaaldelijk last hebt van bacteriŽle longinfecties.

Groet,
Ini

Gast
Gast

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: